Pomimo utrudnień związanych z pandemią uczniowie klasy 8a nadal czynnie działają w ramach projektu ShareEU.
Uczennice Julia Kałamaga i Maja Idzikowska przeprowadziły sondę wśród
swoich bliskich i znajomych na temat rozumienia przez nich pojęcia „społeczeństwo
obywatelskie”. Uczennice przepytały w sumie 45 osób z trzech grup wiekowych (młodzież 14 – 18 lat dorośli 19 – 59 lat i seniorzy 60 i więcej
lat) i zebrały odpowiedzi na następujące pytania:
Czy
rozumie Pan/Pani pojęcie: ”społeczeństwo obywatelskie”?
Czy
przejawem działań społeczeństwa obywatelskiego jest uczestnictwo w życiu
kulturalnym, ekonomicznym, politycznym i społecznym państwa?
Czy
społeczeństwo obywatelskie może decydować o własnych sprawach niezależnie od
władz państwowych?
Czy
obywatele walczący tylko o swoje interesy tworzą społeczeństwo obywatelskie?
Które
z poniższych działań nie jest działaniem społeczeństwa obywatelskiego:
- wolontariat
- niska frekwencja w wyborach
- powołanie fundacji
-
trwały i zrównoważony rozwój.
Po
podsumowaniu pracy Julia i Maja doszły do następujących wniosków:
-
najwięcej osób przyznaje się do rozumienia pojęcia: „społeczeństwo
obywatelskie” w grupie dorosłych (87%);
-
to również dorośli najlepiej rozumieją, że przejawem działań społeczeństwa
obywatelskiego jest uczestnictwo w życiu kulturalnym, ekonomicznym, politycznym
i społecznym państwa;
- oraz, że społeczeństwo obywatelskie
może decydować o własnych sprawach niezależnie od władz państwowych i że obywatele
walczący tylko o swoje interesy nie tworzą społeczeństwa obywatelskiego. Na to
pytanie poprawnej odpowiedzi udzieliło też 71% młodzieży i 78% seniorów.
-
z wszystkich osób biorących udział w sondzie tylko 45% poprawnie wybrało
działanie nie będące działaniem społeczeństwa obywatelskiego.
Komentarze
Prześlij komentarz