Pomimo utrudnień związanych z pandemią uczniowie klasy 8a nadal czynnie działają w ramach projektu ShareEU.

Uczennice Julia Kałamaga i Maja Idzikowska przeprowadziły sondę wśród swoich bliskich i znajomych na temat rozumienia przez nich pojęcia „społeczeństwo obywatelskie”. Uczennice przepytały w sumie 45 osób z trzech grup wiekowych (młodzież 14 – 18 lat dorośli 19 – 59 lat i seniorzy 60 i więcej lat) i zebrały odpowiedzi na następujące pytania:

Czy rozumie Pan/Pani pojęcie: ”społeczeństwo obywatelskie”?

Czy przejawem działań społeczeństwa obywatelskiego jest uczestnictwo w życiu kulturalnym, ekonomicznym, politycznym i społecznym państwa?

Czy społeczeństwo obywatelskie może decydować o własnych sprawach niezależnie od władz państwowych?

Czy obywatele walczący tylko o swoje interesy tworzą społeczeństwo obywatelskie?

Które z poniższych działań nie jest działaniem społeczeństwa obywatelskiego:

- wolontariat

- niska frekwencja w wyborach

- powołanie fundacji

- trwały i zrównoważony rozwój.

Po podsumowaniu pracy Julia i Maja doszły do następujących wniosków:

- najwięcej osób przyznaje się do rozumienia pojęcia: „społeczeństwo obywatelskie” w grupie dorosłych (87%);


- to również dorośli najlepiej rozumieją, że przejawem działań społeczeństwa obywatelskiego jest uczestnictwo w życiu kulturalnym, ekonomicznym, politycznym i społecznym państwa;



- oraz, że społeczeństwo obywatelskie może decydować o własnych sprawach niezależnie od władz państwowych i że obywatele walczący tylko o swoje interesy nie tworzą społeczeństwa obywatelskiego. Na to pytanie poprawnej odpowiedzi udzieliło też 71% młodzieży i 78% seniorów.






- z wszystkich osób biorących udział w sondzie tylko 45% poprawnie wybrało działanie nie będące działaniem społeczeństwa obywatelskiego.











Komentarze

Popularne posty z tego bloga